tirsdag den 5. marts 2013

Sammenligning af online-diktaters anvendelighed

Til den, der måtte have ledt efter nedenstående informationer ligesom jeg selv: Jeg har testet 3 af de store udbydere af onlinediktater (og læseprøver) i mit værksted OG i "virkeligheden" (125 elever i 7.-9.klasse med Bring-Your-Own devices, primært Windows 7 bærbare med alle mulige og umulige browsere og add-wares indstalleret.

Shockwave-installationen som stavevejen.dk kræver  kan være særdeles besværlig første gang siden benyttes - der skal klikkes OK rigtig mange gange undervejs og nogle af OK-dialogerne har en tendens til at lægge sig under det aktive vindue så eleverne overser dem med heraf følgende mislykket installation.

Digitalretstavning.dk har en underlig teknisk fejl som gør lydknapperne (til oplæsning) usynlige i Explorer og ubrugelige i Firefox. Ellers er sitet lækkert programmeret i HTML5 og Java så vidt jeg kan se. I Google Chrome er siden meget driftsikker, jeg har kun oplevet problemer som skyldtes at eleverne fejlbetjente lydfunktionerne på deres PC generelt (muted, forkert stik m.v.)

Danskfaget.dk har slet ikke diktater online, men kom med i kapløbet fordi vi bruger portalen en del i det øvrige danskarbejde. Den er teknisk den bedst konstruerede af de 3, jeg oplever meget sjældent elever som ikke kan komme ind eller som ikke kan tilgå informationen og øvelserne.

So here we go for your viewing pleasure:




Danskfaget.dk
Digitalretstavning.dk
Stavevejen.dk
Online diktater
NEJ   (men 3stk til print)
JA,12 pr.årgang
JA,10 pr. årgang
Online læseprøver
JA 3 pr. årgang
JA,12 pr. årgang
NEJ
Teknisk pålidelighed
JA
JA (hvis man anvender Google Chrome)
NEJ kræver Shockwave installation driller for 20%, æøå kan give uretfærdige fejl
Google chrome
JA
JA
JA
Internet Explorer
JA
NEJ (usynligt lydfelt)
JA
Firefox
JA
NEJ (helt ubrugeligt)
JA
Ipad
JA
NEJ
NEJ

fredag den 19. oktober 2012

SOFA-lovsang 26.okt l 19

Velkommen igen til SOFA-lovsang i min sofa. Medbring godt humør, lovsangsglæde og evt. en sangbog. Vi mødes i sofaen kl. 19-20.30

mandag den 15. oktober 2012

BLOG: playing bass in a worhip band

Jeg kan godt lide mange af pointerne i denne blog om at spille elbas i kirken.
- Keep it simple
- Tag ansvar for beatet, overlad det ikke til trommeslager eller guitarist
- Brug en dyb tone (bund), men tilføj lidt distortion og treble for at blande bedre i mixet
- Øv med en metronom
- Lær sangene udenad

Der er meget mere guf, så læs endelig selv videre her
http://modernworshipdude.wordpress.com/2010/10/15/playing-bass-for-worship/


torsdag den 27. september 2012

SOFA lovsang - så er vi igang

SOFA-lovsang udspringer af en oplevelse, vi havde i vores smågruppe sidste vinter. Af forskellige årsager havde ingen forberedt noget indhold til aftenen og der var et par sidste-øjebliks-afbud. Derfor blev vi enige om at slå op i vores sangbog "Fællessang 3" og synge alle sangene. Vi nåede kun 20-30 stykker, men gik alle hjem totalt høje af helligånden og enige om, at det måtte absolut gentages.

Da Kirkens ledelse så opfordrede til at nogle forsøgte at starte klynger, eller "kirkegrupper" som det hedder her, kunne jeg pludselig se, at det ville være oplagt med en klynge, hvor vi kunne mødes med det ene formål at synge lovsange og salmer.

Samtidig har jeg den skumle bagtanke, at klyngen også kan bruges til at afprøve egne sange og oversættelser samt give unge musikere en chance for at være med til at spille uden at stå overfor alle 300 i menigheden.

Vi har netop aften haft vores første aften, og det var præcist så intimt og opløftende som jeg havde håbet. Vi mødtes i mit hjem og nåede at synge cirka 20 sange på halvanden time og drikke kaffe i een bagefter.

Og, som Arvid Asmussen er inde på på sin lovsangs-blog, er det en øjenåbnende udfordring for den garvede lovsangsleder at lede 7 mennesker i lovsang i en sofa. Da står det fuldstændig knivskarpt hvad der er autentisk og hvad der er pynt. Om jeg synger til Gud eller for menneskers anerkendelse.

Jeg glæder mig allerede til næste gang.

"Jeg fryder mig over dig og synger lovsange til dig, for du er den almægtige Gud" (salme 9.3)

Henrik Bay

søndag den 22. juli 2012

Carlos Niehues





Ever since internet, email and world wide web became common in the early nineties, I've tried from time to time to get in contact with my long lost friend Carlos Niehues from Itajao, Brazil. Carlos and I studied together at www.mi.edu in Hollywood, CA in 1987-88.

Besides that, Carlos let me join him on his regular gig at the Cafe Connection on 9171 Wilshire Boulevard every friday and saturday night. I totally fell in love with brazilian music and brazilian people and enjoyed a very intimate friendship with Carlinhos and his wife Anna. Guests would often sit in, and below, you see the artist BAKARI on percussion and below that the cook Gustavo on bongos.

On this soundcloud-link, you can hear Carlos, me and Jean-Bruno Meier playing Carlos' composition Amenecer , that seems to have become quite popular in Brazil. This is probably the first public performance of that tune in january 1988 :-)

Just tonight I learned that Carlos actually passed away in 1994 - the year when I myself did a tour in Brazil with Sigurd Barrett and Trio de Janeiro - we played in Rio, Recife and Belem.
At Cafe Connection


While digging through the net this night, I came across this blog, that gives some informations on Carlinhos' life and death. (use google translate if your portuguese is limited). Some of his music is present in this youtube channel

All this inspired me to share the above stories and the pics below. God bless you Carlinhos, RIP.
Playing a wedding - spring of '88

My very last hug from Carlos - i flew home to Denmark the next day



søndag den 1. juli 2012

Skoleintrakalender på iPhone og Android

Jeg har længe haft fornøjelse af at kunne abonnere på skoleintras kalender i min googlekalender som har været mit primære planlægningsværktøj i flere år. Da jeg fik min første Android-telefon var jeg begejstret over at opdage, at skoleintrakalenderen fulgte med min googlekalender ind i telefonen blot jeg brugte den samme google-konto på telefonen som på nettet.

Da jeg skiftede til iPhone blev tingene mere komplicerede. iCal-abonnementerne fulgte simpelthen ikke med når jeg tilføjede min googlekonto til iPhonen. Efter en del eksperimenteren som inkluderede køb af et par forfærdeligt dårlige kalender-apps som påstod at løse problemet fandt jeg frem til den ENORMT SIMPLE og hurtige og effektive løsning som er skitseret i nedenstående video.

For alle jer, som endnu ikke har prøvet at tilføje et iCal-link (f.eks. skoleintra) til googlekalender, har jeg inkluderet en video som viser, hvordan dette gøres. Men det er altså primært aktuelt, hvis du gerne vil se din skoleintrakalender i din googlekalender og/eller på din Android-smartphone.

BEMÆRK at hele herligheden forudsætter at din skoleledelse (kontor, kolleger o.s.v) har gjort det til en vane at klikke initialer af når de lægger en begivenhed i skoleintras kalender. Dette er nemt at gøre, men kræver, som nævnt - at man gør det til en vane og en regel.

Håber vejledningerne må være til gavn for nogen.
Henrik

fredag den 6. april 2012

Det blev en TC BH500

Efter 4 jobs med TC's BH500 bastop har jeg besluttet at det bliver mit første valg et stykke ud i fremtiden. Efter at den skuffede lidt på en "kukkasse"-scene som de ofte er i danske forsamlingshuse har jeg nu fået den prøvet på både et stort sted med stort PA og høj scene og på nogle mere intime scener.

Lyden af kraftoverskuddet på 500 watt er skøn, og den gør præcist hvad man beder den om uden nogen form for tøven eller uld i bunden.
Betjeningen er okay (selvom jeg en overgang overvejede om de mere logiske knapper på RH750-serien var nødvendige og merprisen på 4000kr værd) - man finder 3 grundlyde og lægger dem i hvert sit preset. I live situationen regulerer man så efter behov og kan enten vælge at huske den nye indstilling eller at vende tilbage til den gamle. Presets er GENIALT når man som jeg skifter mellem kontra- og elbas 2-3 gange i hvert sæt.
Lydmulighederne er langt bedre end på min gamle Ashdown. Jeg har ikke meget forstand på compressorer, men denne her lyder bare godt og naturligt ved både let og ved stenhård kompression. "Tubetone" emulerer lyden af en hårdt presset rørforstærker. Jeg har aldrig haft en rørforstærker, men ca 50% tubetone lyder virkelig lækkert til min Sandberg elbas.

Jeg er stadig lidt i tvivl, om jeg skal køre linedriveren pre eller post - altså om lydmanden skal påduttes mit skift i tonekontrol, compression og gain eller om han bare skal have det rå signal fra basserne. En prof lydmand kan sagtens skifte mellem kontra- og elbas nede på pulten, men når vi er ude uden lydmand, vil jeg mene, det kan betale sig at lade mixeren stå neutralt og så lave 2 forskellige equalizings på TC-forstærkeren og sende dem til mixeren med "post" indstillingen. De lydfolk, jeg har spurgt til råds er ikke enige.

Den indbyggede tuner fungerer fint, men tvinger mig til at vende ryggen til publikum, så jeg vender nok tilbage til  stagetuner-typen igen. Jeg har bestilt en Korg Pitchblack+ hos Thomann, fordi den både fungerer som A/B-pedal og som mute og som tuner. Så kan min gode gamle Boss TU2 blive forfremmet til kirkejob-tuner :-)

Kort sagt, så er jeg blevet meget glad for min nye TC BH500, som jeg kører gennem et enkelt Ashdown 4x10 på de fleste jobs og 2 styks på de helt store jobs.